Øreakupunktur

Øreakupunktur eller aurikkelterapi bygger på teorien om at hele kroppen er gjenspeilet i det ytre øret. Øreakupunktur er omtalt i kinesisk medisinsk litteratur allerede 500 f.Kr. Også Hippokrates omtaler behandling ved hjelp av ørets bakside ca 400 f.Kr., men det var først i 1950-1960 tallet at den franske legen P. Nogier videreutviklet og spesialiserte behandlingsformen. Han gjorde en forskningsprosjekt og kartla punkter i øret som har effekt på indre organer og på smerter. Det var arbeidet til Nogier som fikk kineserne å begynne å bruke øreakupunktur igjen.
Metoden er anerkjent av Verdens Helseorganisasjon

Behandling med øreakupunktur
Når det oppstår ubalanse, svakhet, skade eller sykdom i organismen, så gjenspeiles det i et eller flere trykkømfintlige punkter i øret. Ved å behandle punktene, stimuleres forskjellige reaksjoner, som har til hensikt styrke kroppens selvhelbredende evner. Punktene stimuleres ved å bruker veldig tynne nåler rett inn under huden på dem. Man kan bruke små nåler som blir sittende en lengre stund. Man kan også bruke små frø som har plaster på bakside og som settes på de valgte punktene. Dette er bra å bruke bla på barn.
Behandlingen kombineres ofte med fotsoneterapi for å oppnå best mulig resultat.

Plager som folk ofte kommer til øreakupunktur for:
• Mageproblemer
• Smerter i rygg, nakke og skulder
• Hodepine
• Gjentatte infeksjoner
• Søvnproblemer
• Infertilitet, graviditet, svangerskap, fødselsstartende behandling
• Astma og allergi
• Røykeslutt
• Dempe for stor matlyst

Startside  |  Homeopati  |  Homeopati og barn  |  Soneterapi  |  Øreakupunktur  |  Andre terapier  |  Kontakt & Priser